Boro in gesprek met Sandra Langenberg van onderneming 'Take The Plunge!

Onderneming: Take The Plunge!
Naam: Sandra Langenberg
De onderneming:
Take The Plunge is gevestigd in Capelle a/d IJssel, ten oosten van Rotterdam. Sandra begeleidt ondernemers, zakenmensen en particulieren bij het verbeteren van hun Engels. Naast privélessen (online/offline) verzorgt zij groepsconversatie, Walk & Talk (wandelen i.c.m. Engelse conversatie), in-company trainingen en vertalingen. De trainingen van Take The Plunge zijn persoonlijk, flexibel, ontspannen en zoveel mogelijk op maat. Haar klanten zitten door heel Nederland en soms zelfs in het buitenland.
Waarom ondernemer geworden:
Sandra nam 14 jaar geleden het initiatief haar eigen trainingsbureau te starten na een lange carrière in het internationaal bedrijfsleven, 3 expatjaren in Afrika en 10 jaar docentschap op o.a. een tweetalig vwo. Kennis overbrengen en mensen enthousiast maken was nog altijd haar passie, maar de vorm paste niet meer. Het onderwijssysteem zoals het was holde haar uit en ze stond er steeds minder achter. Het moest en kon ánders!
“Mijn toenmalige partner heeft me destijds gesteund om voor mezelf te beginnen en te doen waar ik wèl gelukkig van werd. Ondernemen, daar had ik nog geen ervaring mee. Wel wist ik meteen hoe mijn bureau moest heten: Take The Plunge! Met een uitroepteken, ja. De naam verwijst niet alleen naar de sprong die ik zelf maakte, maar is ook een aanmoediging om jezelf onder te dompelen in de taal die je wilt leren. Kilometers maken, daar gaat het om. Dóen!”
Wanneer gestart en hoe:
“In 2011 nam ik ontslag op de school waar ik toen werkte. Na twee maanden uitrusten en nadenken heb ik me ingeschreven bij de KvK en met hulp van mijn partner mijn eerste website gebouwd. Ik startte met groepsconversatie. Daarvoor huurde ik een ruimte, maar dat beviel matig. Het had niet de sfeer die ik zocht, een waarin mensen zich kunnen ontspannen en zich gezien voelen. Die groepslessen ben ik toen thuis gaan geven.”
“Sindsdien is er in mijn aanbod van alles bijgekomen en soms ook weer verdwenen. Bij individuele trajecten werk ik meestal online, dat werkt uitstekend vanuit huis. Ook vertalingen verzorg ik vanaf de thuiswerkplek. Voor in-company trajecten reis ik naar bedrijven in heel Zuid-Holland en Walk & Talks XL organiseer ik rondom de Kralingse Plas. Individuele Walk & Talks kunnen in overleg worden geboekt op een locatie naar keuze.”
“Ik BEN mijn bedrijf en dat is een bewuste keuze. Ik heb erover gedacht om op te schalen, maar kom er steeds op uit dat het niet bij me past. Ik doe mijn werk vanuit een zeer persoonlijke benadering en die zorgt voor een goede klik, waardoor klanten vaak lange samenwerkingen aangaan. Ik kan het proces vormgeven zoals het goed voelt en doen waarin ik geloof, met goed leerresultaat als gevolg. Daar sta ik voor, ik word er het meest gelukkig van en dat blijf ik dus ook doen.”
Ben je tevreden over wat je hebt bereikt tot nu toe:
Ik ben super blij met mijn bedrijf en het contact met mijn klanten. Er is veel loyaliteit, van twee kanten. Ik krijg positieve reacties en prachtige reviews, klanten zijn mijn beste ambassadeurs. Mensen geven aan dat ze na een poosje meer zelfvertrouwen hebben in het Engels. Die sollicitatie in het Engels wèl aangaan, die presentatie of promotie op het werk wèl aandurven, die buitenlandtrip met meer zelfvertrouwen maken. Daar word ik zó happy van! Een verschil kunnen maken, daar doe ik het voor. Eind vorig jaar werd het even iets rustiger met opdrachten maar nu trekt het weer aan, dus ik ga lekker zo door. Maar ik heb altijd nog wel wat gaatjes voor nieuwe klanten hoor!”
Heb je nog tips voor andere ondernemers:
“Blijf bij jezelf, doe waar je goed in bent en waar je in gelooft. Het kan heel nuttig zijn om daarvoor je eigen kernwaarden helder te hebben. Gewoon eens opschrijven, en die als vertrekpunt te nemen in je handelen. Uiteindelijk ben je als ondernemer in de allereerste plaats gewoon mens, en van daaruit maak je volgens mij verbinding, ook zakelijk. Laat je niet gek maken door hypes, volg je eigen koers en blijf trouw aan jezelf. Dat duurt het langst.”
Wat wil je nog meer kwijt?
“Mijn eigen grootste kernwaarde is verbinding en dat speelt door in alle facetten van mijn leven, ook in mijn bedrijf. Netwerken past daar helemaal bij. Ik hou ervan. Ook de events van BBN bezoek ik daarom regelmatig. Het gaat niet om ‘verkopen’, maar om vanuit oprechte interesse de ander te leren kennen. Heel mooi om daarna te zien of en waarmee je elkaar kunt helpen. Dat kan je dienst of product zijn, maar net zo goed een mooie tip of aanbeveling. Zo maken we samen de wereld – en dus ook ondernemersland – een stukje mooier!”